Hoeveel calorieën zitten er in een peer?

hoeveel calorieën zitten er in een peerHoeveel calorieën zitten er in een peer?

Afvallen is soms een hele sport. Je let op wat je eet en hoeveel calorieën je binnen krijgt. Jouw eetgewoontes veranderen en meer gaan bewegen levert vaak het beste resultaat op.

Maar wat eet je dan wel en wat kun je beter laten staan? En hoe zit dat met fruit? Hoeveel calorieën zitten er in een peer?

 

Afvallen met een peer

Wanneer je wilt gaan afvallen zal je erg letten op wat je eet. Vette gerechten laat je staan, fastfood sla je over en dat chipje tegen de trek vervang je misschien met fruit. Goed zo. Maar is fruit nu echt zo gezond?

Fruit bevat geen toegevoegde suikers, daarin is het gezond. Ook bevatten de meeste vruchten water of vocht, iets wat zeer goed is voor je lichaam als je wilt afvallen. Fruit bezit echter wel fruit suikers, oftewel fructose.

Een natuurlijke suiker, die uiteraard veel beter is dan de suiker uit de pot, maar toch kun je er niet onbeperkt van eten. Let er dus op dat je wel verantwoord omgaat met het eten van fruit.

Hoeveel calorieën zitten er in een peer?

Een peer is fruitsoort en je zult dus verwachten dat hier geen suiker in zit. Er zitten geen toegevoegde suikers in, maar wel fructose. Ook de peer bevat dus gewoon calorieën. Wanneer we uit gaan van 1 peer van gemiddeld 225 gram, dan zit er toch al 124 calorieën in.

Je zou het niet verwachten maar van de 225 gram is 26.3 gram koolhydraten. Om helemaal exact te zijn is daarvan zelfs ruim 21 gram suiker. Helemaal gezond is de peer dus niet. Wel is de peer een goede dorstlesser door zijn sappige vlees.

En het schijnt zelfs te helpen als je voor elke maaltijd een peer eet, zodat je al wat verzadigd bent en minder eet tijdens de hoofdmaaltijd.

Een peer is familie van de appel

Ondanks dat de peer familie van de appel is, zijn er veel minder soorten verkrijgbaar en ook is de peer niet het gehele jaar door makkelijk te verkrijgen.

Resultaat hiervan is dat de peer soms erg duur kan zijn. Wanneer je de peer wilt toevoegen aan jouw gezonde eetpatroon, kan dit soms lastig zijn. Grijp dan niet naar de peer in blik, want deze bevatten heel veel suikers. 

perenboom

Goede vitamine’s

Naast de koolhydraten en suikers die de peer bevat, bevat hij natuurlijk ook goede vitamines. In 1 peer vind je bijvoorbeeld vitamine B1, vitamine B2, vitamine C en ijzer.

Ook zit er 10 gram calcium en 8 gram magnesium in. Een peer is dus een goede vervanging voor een koekje of snoepje, mits je hem met mate eet.

Combineer de peer bijvoorbeeld met de appel en een pruim. Zo ontstaat er een gevarieerd fruit aanbod, wat lekker blijft maar ook super gezond is.

Fruitsuikers of gewone suiker

Vaak word gedacht dat fruit dik maakt omdat er ook suikers in zitten. Dat is niet helemaal waar. Natuurlijk blijft suiker gewoon suiker, maar fruitsuikers worden sneller opgenomen dan andere vormen van suiker.

Door de hoge hoeveelheid vezels in het fruit stijgt de bloedsuikerspiegel minder snel. Dit word aangeduid met een glycemische index. Hoe lager deze index is, hoe langzamer de opname van de suikers.

Iedere fruitsoort heeft zo zijn eigen index. Een ananas of banaan heeft een veel hogere glycemische index als bijvoorbeeld appels, peren of aardbeien.

Hoeveel fruit per dag eten?

Fruit is natuurlijk altijd gezonder dan snoep, dus die calorieën in een peer kun je er prima bij hebben. Toch word er aangeraden om niet meer dan 2 stuks fruit per dag te eten.

Vooral als je dit afwisselt krijg je alle voedingstoffen binnen die je nodig hebt. Fruit uit blik word wel ten strengste afgeraden. Om het fruit langer houdbaar te houden word aan het sap suiker toegevoegd.

Het fruit neemt dit op en ongemerkt krijg je onnodig veel suikers  binnen. Gesneden fruit kan echter wel, al bevat ook deze natuurlijk altijd minder suikers dan vers fruit.

Ook de ingevroren fruitsoorten zijn prima te nuttigen of te verwerken in bijvoorbeeld een smoothie.

Afvallen door meer fruit te eten?

Wanneer je denkt dat door meer fruit te eten je direct zult af vallen, die heeft het helaas mis. Het zal je zeker helpen, door dat je honger gestild word en je minder snel naar snoep of koek zult grijpen.

Maar alleen het fruit gaat het niet doen, blijf dus op je eetpatroon letten en blijf in beweging. De combinatie zal je dan zeker helpen af te vallen!

Een goed boek dat je daarbij kan helpen is de Afslank Receptenbijbel.

koop hier de afslank receptenbijbel

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *