Ontbijt zonder koolhydraten

ontbijt zonder koolhydratenEen ontbijt zonder koolhydraten klinkt als de droom van iedereen die graag wil afvallen. Dat hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Het is namelijk niet zo dat elk ontbijt dat geen koolhydraten bevat automatisch gezonder is dan een ontbijt dat wel koolhydraten bevat.

Soms kun je beter iets eten waar een (kleine) hoeveelheid koolhydraten in zit dan iets waar helemaal geen koolhydraten inzitten, maar bijvoorbeeld wel veel vetten of bepaalde andere voedingsstoffen waardoor je kunt aankomen.

Bovendien heeft je lichaam koolhydraten nodig. Dat betekent dat het niet verstandig is om helemaal geen koolhydraten meer te gaan eten. Je lichaam zal dan immers altijd voelen dat het iets te kort komt. Hierdoor kun je zelfs ziek worden wanneer je dit op langere termijn volhoudt.

En ziek worden kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn wanneer je wilt afvallen. Daarom is het verstandig om je eerst goed in te lezen voordat je een bepaald dieet kiest.

Ontbijt zonder koolhydraten, verstandig?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, zeggen veel mensen. En dat klopt ook wel gedeeltelijk. Met je ontbijt moet je immers al bijna je halve dag doorkomen.

Dat uurtje fietsen naar je school, opleiding, of werk, wordt mede mogelijk gemaakt door de voedingsstoffen die jij binnenkrijgt tijdens je ontbijt. Maar ook de eerste uurtjes op je werk kom je waarschijnlijk niet door zonder een goed ontbijt.

Je zult je minder geconcentreerd voelen wanneer je niet goed ontbijt, zodat het lastiger wordt om bij de les te blijven – of bij de vergadering. Zo zal je bijvoorbeeld trager werken of vergeten wat er allemaal gezegd wordt. Hierdoor is het erg belangrijk dat je een geschikt ontbijt kiest.

Hieronder kun je een lijstje vinden van ontbijtjes die veel koolhydraten bevatten. Wanneer jij gewicht wilt verliezen, dan is het verstandig om dit soort producten te mijden.

afslank receptenbijbel review

In de Afslank Receptenbijbel staan veel koolhydraat arme recepten!

Producten die veel koolhydraten bevatten

Als jij graag een ontbijt zonder koolhydraten wilt, dan is het verstandig om de volgende producten niet te kiezen. In brood zitten bijvoorbeeld veel koolhydraten; dit geldt ook voor croissants en bijvoorbeeld stokbrood en andere soorten broden.

Uiteraard zijn muffins en donuts sowieso niet de beste keuzes wanneer je wilt afvallen, maar ook hier zitten veel koolhydraten in. Daarnaast bevatten cornflakes veel koolhydraten. Cornflakes met melk als ontbijt is dus misschien niet de beste keuze wanneer je wilt afvallen.

Bijna alle ontbijtgranen bevatten veel koolhydraten, zodat je dit het beste achterwege kunt laten. Als laatste op de lijst staan ontbijtrepen. 

Gezond ontbijt

Een allereerste tip om jouw dag goed te beginnen is om even rustig de tijd te nemen voor jouw ontbijtje. Als je dat niet doet, dan zul je nauwelijks proeven wat je eet.

Bovendien is het makkelijker om je ontbijt op te krijgen wanneer je er de tijd voor neemt. Zo zul je geen last krijgen van een vage misselijkheid ’s ochtends, waardoor het moeilijk is om te eten. Ook zul je meer inspiratie en motivatie hebben om een lekker ontbijtje te maken wanneer je daar de tijd hebt.

Anders zul je toch maar gauw weer iets simpels pakken voor onderweg, of het ontbijt helemaal overslaan. Daarom is het verstandig om de wekker net een kwartiertje eerder te zetten, zodat jij ruim de tijd hebt om even lekker te ontbijten.

Je kunt ook je ontbijt al de avond van tevoren maken, en in de koelkast bewaren. Zo kun je én lekker ontbijten én zo lang mogelijk in je bed blijven liggen. Dan loop je dus niet het risico dat je uiteindelijk te lui of te moe bent om je ontbijt te gaan maken.

Ontbijt zonder koolhydraten

yoghurt met fruit

Als je een ontbijt zonder koolhydraten wil zijn er nog meer dan genoeg opties over voor een gezond ontbijt. Hoewel het natuurlijk klinkt alsof vrijwel alles afvalt, valt dat heel erg mee.

Mocht je een koolhydraat arm ontbijt willen dan kun je bijvoorbeeld gaan voor Yoghurt met fruit of noten. Ook kun je gaan voor een omelet met wat groenten. 

In de Afslank Receptenbijbel kun je nog veel meer koolhydraatarme recepten vinden.

Je hoeft niet persé brood te eten

Brood is niet het enige dat je kan eten als ontbijt. Nederlanders zijn echte brood-eters. Dat betekent dat wij het normaal en bijna noodzakelijk vinden om tijdens het ontbijt en tijdens de lunch brood te eten.

Maar dat hoeft helemaal niet. In andere landen vinden mensen het zelfs gek dat wij zoveel brood eten. In Amerika bijvoorbeeld kun je in de meeste supermarkten nauwelijks normaal ‘Hollands’ brood kopen. Alternatieven voor brood zijn bijvoorbeeld havermoutpap en yoghurt.

Yoghurt kun je op vele verschillende manieren eten. Zo kun je er fruit en muesli doorheen doen, maar ook maple syrup of honing zijn erg lekker door de yoghurt.

Dan zijn er ook nog eens vele verschillende soorten yoghurt, zoals Griekse yoghurt, magere yoghurt, en volle yoghurt. Wanneer je wilt afvallen, is magere yoghurt uiteraard de beste optie.

 

koop hier de afslank receptenbijbel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *